Ratsastus lajina on kasvanut valtavasti varsinkin kaupunkilaisten keskuudessa. Talleilta löytyy nykyisin paljon ns. tätiratsastajia, jotka ovat kenties ratsastaneet hieman nuoruudessaan tai ainakin haaveilleet moisesta ja nyt ovat päättäneet toteuttaa unelmansa.

Ratsastus lajina vaatii kuitenkin harrastajaltaan suhteellisen hyvää kuntoa, hapenottokykyä, tasapainoa, notkeutta, koordinaatiota, kehonhallintaa ja ennenkaikkea ROHKEUTTA.  Tiettyä rohkeutta tarvitaan kun kiipeää yli 165 cm korkean elävän eläimen selkään, joka on hyvin vaistojensa ohjaama, hyvinkin säikky eläin ja joka liikkuu nopeasti moneen suuntaan.

Pelko tulee aina jossakin vaiheessa kuvioon mukaan, varsinkin kun ikää ja erilaisia vastuita tulee ratsastajalle lisää, ns. kilometrit lisääntyvät. Alkuinnostus alkaa laantua, kun huomaa mitä kaikkea voikaan lajia harrastettaessa sattua.

Silti kipinä ratsastaa on voimakkaampi kuin pelko ja satulaan vääntäydytään vaikka syke lähentelee 200 ja kädet tärisevät. Jalkojen puristaminen tukeasti satulaan tuo vähän lohtua sekä ohjien pitäminen mahdollisimman tiukalla. Myöhemmin kun on edetty jo kilpailuvaiheeseen tai aktiiviseen valmentautumiseen, kokemusta ratsastuksesta ja tippumisista, sattumisista on myös kertynyt takaraivoon.  Jossakin vaiheessa pelko onkin se suurin este kehittymiselle, kasvamiselle ja oppimiselle ratsastajana, hevosen käsittelijänä tai kilpaurheilijana. Maailman huippukenttäratsastajat pelkäävät niin paljon, että heitä on saatu kiinni jopa kokaiinin käytöstä lieventämään pelkoaan.

Systemaattisella lähestymisellä pelonhallintaan, kehonhallintaan, hevosen ja ratsastajan kommunikaation kehittämiseen on mahdollista päästä yli niiden esteiden, jotka kutakuinkin ovat siellä ratsastajan korvien välissä hyvinkin todellisina vaikka ulkopuoliset näkevät ne usein täysin käsittämättöminä.

Tässä 5 kohdan lista, asioista joita voit itse tehdä työstääksesi esteitäsi:

1. Etsi aktiivisesti onnistumisia, jos sinulla on vaikea hevonen tai ratsastat vaativia hevosia, etsi hyvä opetusmestari – karvainen sellainen, jota voit silloin tällöin vaikka vuokrata. Vanhempi kokenut, järkevät hevonen, joka tuo sinulle onnistumisen tunteita.

2. Pidä huolta omsta fysiikastasi, liiku, urheile, venyttele, jotta saat voimaa lihaksiisi, joustavuutta ja ennenkaikkea hapenottokykyä. ( Tutkimusten mukaan ratsastuksessa suurimmat onnettomuudet tapahtuvat kun ratsastajan hapenottokyky on huono ja ratsastaja väsyy). Harrasta kehonhallintaa, ota istuntatunteja, ne kaikki vahvistavat sinua.

3. Etsi valmentaja, joka osaa rakentaa harjoitukset niin, että ne vaikeutuvat tasaisesti ja jokainen kerta tulee myös onnistumisia. Keskity siihen, että valmentaja osaa löytää muitakin kuin virheitä ratsastuksestasi. Pelkkä virheiden korjaaminen ei vie ratsastustasi eteenpäin vaan tarvitaan onnistumisia, niitä kokemuksia ja kuvia joita on sitten helpompi tavoitella.

4. Mielikuvaharjoitusten voima; keskity näkemään mielessäsi pelkkiä onnistumisia tavoitteissasi. esim. radalla suorituksessasi.

5. Ole iloinen ja ylpeä joka kerta kun ylität pienimmänkin esteen, pelosta huolimatta.

Pelko on meillä kaikilla läsnä päivittäin, edellämainitusta huolimatta osa meistä elää joka päivä vahvaa, rohkeata elämää pelosta huolimatta ja osa jää paikalleen. Osa kieltää pelkonsa ja yrittää salata sitä esim. olemalla kovempi kuin onkaan. Ehkäpä on aika kasvaa, mennä eteenpäin ja toteuttaa haaveitamme.  Jos haluat valmentajan vierellesi tukemaan sinua askel askeleelta muutoksen matkalla, tulethan keskustelemaan kanssamme.

 

169_IMG_6429

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *