Juttelin juuri Hippoksen tunnistajan kanssa tallilla ja hän sattui mainitsemaan, että hiljaista on hevosrintamalla. Hevosia tuodaan vähemmän Suomeen, tammat jätetään tyhjiksi eli varsoja syntyy ja rekisteröidään vähemmän sekä hevoset vaihtavat omistajia vähemmän kuin kovan talouskasvun aikana.

Puhelin myöskin erään ystäväni kanssa, joka opettaa suuressa ratsastuskoulussa pääkaupunkiseudulla ja hän tuumaili kyllä että tunneilla on nykyään hyvinkin tilaa, ei ole enää vuoden jonoa tunneille kuin vanhoina hyvinä aikoina.

Kaiken tämän olisin voinut jo kertoa, ihan puhtaasti hevosyrittäjien kanssa käymieni keskusteluiden pohjalta. Espanjassa hevosia hylätään, Saksassa keskiverto varsoja jopa viedään teuraaksi, kun ne eivät mene kaupaksi eikä haluta maksaa sisäänratsastuksesta.

Onpa karmea tilanne.. Vai onko sittenkään??

Ilmiö 1: Toisaalta kaikki Lissut ja Jussit eivät tuo nyt juuri hevosia Suomeen rajan tuolta puolen. Välillä tuntuu että nousukaudella hevosyrittäjiä on joka lähtöön ja hevosia tuodaan kuorma-autoittain Suomeen huolehtimatta kovinkaan hyvin mihin hevoset päätyvät, missä olosuhteissa niitä pidetään ja onko varaa ylipäätään ylläpitää niitä. Ihmiset ostavat kovin kevyin perustein hevosia mietimättä yhtään pidemmälle asiaa, mitä jos hevonen esim. sairastuu? Kuka maksaa sen eläinlääkinnän?

Hevosen hankintaa todella mietitään ja ihan lasketaankin ja sen käyttöä pohditaan.

Ilmiö 2: Toinen positiivinen ilmiö on lisääntynyt harkinnan käyttö jalostukseen käytettävissä yksilöissä. Tuntuu, että nyt harkitaan paljon tarkemmin kannattaako pikku – tammuskaa astuttaa,-” sen notkoselkäkin vähän mietityttää ja takajalat ovat aikalailla itään ja länteen..” Vaihtoehtoisesti Saksasta saa tällä hetkellä edullisesti hyväsukuisia nuoria hevosia, hevonen, joka maksaisi 7000 euroa parempana aikana, voi irrota jopa 4000 euroalla juuri nyt.

Ilmiö 3: Näin kuluttajana taantuma vaikuttaa myös hevospalveluiden palvelutasoon. Kilpailu on selkeästi kasvanut ja ihmiset ovat huomattavan huolellisia rahankäytössään. Se tarkoittaa, että esim. ratsastuskouluyrittäjien on todella panostettava toimintansa laatuun ja asiakaspalveluasenteeseen. Hevostarvikeliikkeiden on tehtävä uudenlaista markkinointia (esim. facebook, groupon) sekä tehtävä aktiivisemmin alennuskamppanjoita myös hevostarvikkeisiin.

Nyt on siis kertakaikkiaan ostajan markkinat, edelleen laadusta on maksettava realistinen käypä hinta, mutta säästöä voi kertyä yllättävän paljon, esim. kansallisen tason 130 cm estehevonen on todella alennusmyyynnissä tänään.

Tässä vinkkilistani kuluttajan näkökulmasta

1) Nyt on aika tehdä rohekeita tarjouksia! Laadusta kannattaa maksaa reilu hinta, muttei yli hintaa.
2) Käytetyillä varusteillakin on arvoa, kannattaa nyt kaivaa kaappejaan ja kerätä omat turhat tavaransa myyntiin
3) Voit todella vaatia rahoillesi vastinetta, yksilölliset toiveet huomioidaan tänä päivänä helpommin
4) Ehkä kannattaa miettiä vaihtoehtoisia tapoja harrastaa ratsastusta ja hevosia, ehkä omistamisen sijaan, osaomistaminen voisi olla realistinen ratkaisu tai vuokraaminen
5) Ennenkuin ostat, kysele aina verkostostasi muiden kokemuksia esim. tietystä ratsastustallista tai tuotteista, joita olet ostamassa ja tarvitseeko joku muukin verkostossasi samaa tuotetta tai palvelua? Paljonko alennusta saa esim. 3 kpl ratsastushousuista?

Taantumasta hyötyvät myös yrittäjät, tarjolla on osaavampaa työvoimaa edullisemmalla hinnalla, se auttaa tällä hyvin työvoimavaltaisella alalla. Hevosalalla työntekijöiden palkat ovat suurin yksittäinen kustannus, joka vaikuttaa suoraan yrityksen kannattavuuteen.

Itse tunnen todella hyötyväni tästä taantumasta hevosen omistajana, sillä vihdoinkin kengittäjällä on aikaa minulle, eläinlääkäri tulee lyhyellä varoitusajalla raspaamaan sekä satulansovittaja todella näkee vaivaa vuokseni..

Kiitos taantumalle!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *