Physical wellness and training

Kehosi tarvitsee liikettä!


Kesä on lomailua, rentoa hengailua varten, valvomista, herkuttelua, matkustamista ja kaikkea arjesta poikkeavaa varten. Kesällä ei oikein osaa käydä salilla, ei jaksa lenkille mennä, jos on kuuma ja työmatkakävelykin jää väliin. Yhtäkkiä kroppa ja ruoansulatus alkavat oikutella- mikä nyt oikein on?

Keho tarvitsee liikettä, se on todellinen fakta. Varsinkin kun keho on tottunut liikuntaan ja jos yhtäkkiä liikunnan määrä vähenee tai muuttuu kovin, kehon reaktiot voivat olla hyvinkin yllättävät. Keho rakastaa säännöllisyyttä ja säännöllisiä liikuntahetkiä ihan lihaksiston ja ruoansulatuksen tähden. Ylilyönnit kuten esim. lomalla pyöräilty 80 km pyörälenkki ilman mitään edeltävää harjoitusta, saa kyllä kropan pois tolaltaan, maitohapoille ja hyvin tukkoon jopa viikoksi. Toisaalta pelkkä paikalllaan olo ja herkuttelu tekevät kehosta löysän, jäykän ja jopa vanhat lihaskivut palaavat.

Usein vaikka olemmekin puolikuntoisia tai olomme ei tunnu täysin hyvältä, rauhallinen venyttely, lihasten pehmeä huolto parantaa oloamme yllättävän paljon, jopa enemmän kuin purkista otettu burana tai vahvempi kipulääke. Toki treenata ei saa sairaana, varsinkaan hengästyä.Lihasjäykkyyksiin kävelyä paremmin kehoa avaavat esim kepin kanssa tehtävät todella kevyet liikkeet.

Kunnioita ja huolla kehoasi kesällä, hemmottele itseäsi hieronnalla karkkipussin sijaan. Suunnittele kevyitä treenejä loman viettoosi päivittäin, oli se sitten uima-allas salsaa Aurinkorannalla tai kuutamouintia Utsjoen yöttömässä yössä tai rentoa kesätreeniä Leppävaaran urheilupuistossa. Muista säännöllisyys, riittävä rasitus ja toisaalta kohtuullisuus, Näillä eväillä päästään pitkälle!

Tule kanssamme treenaamaan ja nauttimaan liikkeestä!
www.tehomuuntaja.fi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *